Zaklínači hadú

Autor: Tibor Javor | 24.2.2014 o 11:11 | (upravené 24.2.2014 o 14:07) Karma článku: 8,47 | Prečítané:  697x

Jeden môj dávny známy, veľký recesista a celkom úspešný spisovateľ, svojho času rád používal taký zvláštny termín: „zaklínač hadú“. Vtedy, pred dvadsiatimi rokmi, som toto slovné spojenie nie celkom chápal, pretože ním pomenúval prevažne úspešných ľudí. Nešlo mi to do hlavy, lebo ten skutočný zaklínač hadov, kdesi na orientálnom trhu, je obvykle bedárom.

„Zaklínač hadú“ je veľmi úspešný človek. Nebýva však majiteľom firmy, ale najčastejšie  manažérom na strednej a vyššej úrovni. „Zaklínačov hadú“ nájdeme pravideľne aj v politike. Alebo v štátnej správe. Tam sa im však až tak nedarí, pretože stabilita nie je ich najoceňovanejšou vlastnosťou.

„Zaklínač hadú“ je narcis. Avšak narcis inteligentný a rafinovaný, ktorý predstieranou empatiou získava nielen ľudí, ale aj informácie. On však tým informáciám ani nemusí rozumieť. Jemu postačuje, aby si zapamätal, ktoré slovné spojenia a frázy sa používajú v akých situáciách. Pre neho sa každá čo i len trocha odbornejšie ladená situácia stáva počítačovou hrou. No tým počítačom, ktorý kontextuálne hľadá vhodné repliky, je on sám.

„Zaklínač hadú“ je schopný na ekonomickej porade zanietene hovoriť o EBITDA, pričom nemusí mať ani šajn o úrokoch, daniach a odpisoch, múdro sa zapojí do rozhovoru s informatikmi o DMZ, pričom firewall pokladá za protipožiarne dvere a personalistom káže o KPI nevediac, že ide o výkonnostné ukazovatele. Najkrajšie na tom všetkom ale je, že ani ten ekonóm, ani informatik, ba ani personalista nepostrehne, že „zaklínač hadú“ vlastne iba blufuje.

„Zaklínač hadú“ nikdy sám nepodniká. Je si vedomý, že na to nemá a že by iste skrachoval. V podnikaní totiž naučené frázy, bez poznania podstaty, sú dobré iba pre obchodníkov najnižšieho ranku. A to je pre „zaklínača hadú“ málo. „Zaklínač hadú“ sa ale tiež nikdy nestane top manažérom, nech by mu takúto pozíciu aj sto krát ponúkali. Vie, že aj keď by ho tak skoro neprekukli, firma by pod jeho riadením išla dole. A za to predsa on nemôže prevziať zodpovednosť.  On vlastne nepreberá zodpovednosť za nič.

„Zaklínač hadú“ včas vycíti, kedy sa naplnil vo firme jeho čas. Je to vtedy, keď je dostatočne známy a slávny na to, aby jeho nadriadení od neho mohli začať požadovať tomu adekvátne výsledky. Vtedy nonšalantne firmu opustí a ide „na lepšie“. Nemá problém, pretože jeho CV je plné zamestnávateľov zvučných mien a dobre znejúcich pozícií a iba máloktorý personalista dokáže narcisa na pohovore odhaliť. Nie to ešte „zaklínača hadú“. Konečne, on vlastne ani nepotrebuje absolvovať nejaký pohovor.

„Zaklínač hadú“ má množstvo známych a stovky kontaktov. Keď pred ním náhodou vyslovíte nejaké meno, ihneď si spomenie, na ktorom kongrese v Dubaji, alebo v Tokiu ho stretol. Jeho známi sú schopní obetovať pre neho aj skúsených odborníkov, len aby on mohol nastúpiť.

„Zaklínač hadú“ však raz zistí, že jeho zbierka firiem v jeho CV dosiahla dostatočnú veľkosť, alebo, že už nie je v krajine dostatočne dôležitá spoločnosť, v ktorej ešte nebol. A vtedy vstúpi do tej najsprávnejšej strany. A kolotoč môže pokračovať. Strán máme na Slovensku dosť.



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.


Už ste čítali?