reklama

Fotografický diptych. Podľa mňa

Priznám sa bez mučenia, že ku skladaniu a neskôr ku konceptuálnej tvorbe fotografických diptychov ma inšpiroval pred viacerými rokmi známy slovenský fotograf a pedagóg Ľubo Stacho. Jeho jabĺčka, či babky v bazéne mám stále pred očami. Listovaním na jeho stránkach sa dá dosť inšpirovať. A ísť možnože o krôčik ďalej, možno správnym, možno nesprávnym smerom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Keď som s fotografickým diptychom začínal, hľadal som predovšetkým obsahové prepojenie medzi jednotlivými fotkami. Tvarová, či farebná harmónia nehrali až takú rolu. A zistil som, že mojim prácam málokto rozumie.

Diptych je totiž dosť zvláštna kategória fotografie. Obvykle vzniká spojením dvoch dokumentárnych záberov, ktoré boli nafotené s odstupom času a často na rozličných miestach. Samostatne tieto jednotlivé fotky nemajú hlbšiu myšlienku (samozrejme s výnimkou prác „majstrov" alebo náhody) a až ich spojením vzniká pointa. Táto myšlienka je niekedy zrejmá, niekedy skrytá a často krát má viacero vrstiev. Diptych je nielen na pozeranie, ale najmä na rozmýšľanie. Aj na zasmiatie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moje staršie diptychy sa najmä pokúšali vyjadriť názory na veci religiózne. Či v kontexte filozofickom, alebo ako akýsi protest, či svedectvo o dvojtvárnosti cirkvi. Boli však pre publikum nepochopiteľné. Tí, ktorí nemali „ten správny background", nevedeli vôbec o čo ide, alebo triafali vedľa. Naopak tí „pravoverní" sa pohoršovali. Výsledkom bolo zistenie, že aspoň prvoplánová myšlienka musí byť zo spojenia fotiek do diptychu zrejmá.

Aj môj vzor sa v tvorbe diptychov vyvíjal a jeho ostatné práce vyvolávajú dokonca úsmev, za ktorým je však toho veľa na zamyslenie. To bola aj moja snaha. Navyše som prešiel na čiernobielu fotku, ktorá má vhodnejšie výrazové vlastnosti. Zdá sa mi, že moje ostatné práce nie sú už také „filozoficky náročné". No neviem, či to zasa nie je na škodu veci. Predsa len ten diptych je viac o rozmýšľaní ako o čistom vizuálnom zážitku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže, priatelia, vstúpte do malej virtuálnej galérie, v ktorej vám ponúkam k zhliadnutiu zopár z mojich diptychov. A hlavne, napíšte, čo si o tom myslíte. 

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu


foto: (C) Tibor Javor http://fotky.sme.sk/fotograf/7406/commandcom

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu