reklama

Musím ho zabiť

„Počkaj, zabijem ho“, ozýva sa prítmím. Dve tri rany a krvavé škvrny sa rozpíjajú ako rozliaty kečup. „A zober mu aj pištoľ, keď ho zabiješ“, odpovedá druhý hlas chvejúci sa vzrušením. Ďalšie rany a kečup strieka na celú obrazovku. Kreslená postavička padá za kreslený plot. „Chlapci, a prečo ich zabíjate?“, pýtam sa od vedľajšieho kompu v počítačovej kaviarni. Sedem a desaťročné oči s rozšírenými zrenicami sa s údivom otočia na mňa: „Neviem. Musím ho zabiť...“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Obraz druhý. Prestížna svetová fotografická súťaž World Press Photo. Tisíce autorov, tisíce snímok. Vyhráva zasa násilie. Voyerstvo a skrytý sadizmus diváka a čitateľa ženie fotografov často do ohrozenia vlastného života. Adrenalín zaplavuje krvné riečište, kým na druhej strane objektívu tečie krv skutočná. Utrpenie človeka je dobrý obchodný artikel.

Ako chlapec som hltal knihy Jaroslava Foglara a Arthura Ransoma. Oskalpovaná hlava Sama Hawkinsa mi niekoľko nocí spôsobovala nočné mory a Čeluste som radšej vynechal. Krv a násilie nemám rád. Dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ktosi mi v jednej diskusii o fotkách nepriamo odkázal, že som čudný. Odkázal mi, že fotografie utrpenia a násilia sú prepotrebné. Keď to neprijmem, tak sladké fotečky potrebujú zrejme len Vesmírní lidé. Som naozaj čudný?

Nie, nechcem si tu nič dokazovať a nie som ani militantný pacifista. Pýtam sa však sám seba: Majú fotografie a reportáže o násilí, vojnách, krvi a tyranii nejaký zmysel? Pohne to vôbec niekým, ako hovoria ich zástancovia, alebo je to iba ospravedlnenie diváka hltajúceho sadistické scény pred sebou samým?

Obrázok blogu

"Finále" (C) Tibor Javor

Svet je plný násilia. Niekto tvrdí, že napomôžeme jeho odstráneniu najlepšie tak, že ho budeme dokumentovať až do detailu odhalenej kosti, či obhorenej mŕtvoly. Kým to však dnes ešte otrasie? Snáď niekoľko naivných dobrovoľníkov sa niekam vyberie, snáď dokaličenej moslimke niekto zaplatí plastiku. Čo však za to platíme je, že takýmto premývaním mozgu sa do podvedomia človeka dostáva obraz striekajúcej krvi ako skrytý model správania. Jednoducho taký je život. Je to boj o prežitie. Všetkými prostriedkami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rambo svoj guľomet dávno odložil. Kdesi hrdzavie vo filmovom archíve. Naivné oči jeho nasledovníkov  zatiaľ strieľajú iba počítačovou myšou. Alebo odpália nálož v dave ľudí.

Nevedia prečo. Musia ich zabiť...

P.S. Príbeh v úvode je skutočný... 


perex foto: Jodi Bieber

foto: (C) Tibor Javor http://fotky.sme.sk/fotograf/7406/commandcom

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  371
  •  | 
  • Páči sa:  20x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu