reklama

Freelander 1. Najmenší Land Rover

Nie, nie je to pravý offroad. Je to SUV. Z dnešného pohľadu ale dosť drsné SUV. Svojho času najpredávanejšie vozidlo tejto kategórie, od  Afriky až po severské štáty. Stále je populárne a je ich dostatok vo všetkých modifikáciách na kúpu z druhej ruky. Čo však  uprednostniť a na čo si dať pozor?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Prezývali ho „bejby“, lebo bol a zostal najmenším z Land Roverov. My mu familiárne hovoríme „Landík“ a na parkovisku pred domom vystriedal pred časom Nivu, ktorá na dennú jazdu do práce bola príliš smädná. Aj sme za ňou smútili, keď sme sa rozhodli obetovať jej výborné vlastnosti v teréne v prospech vyššieho komfortu. Landík nás však potrápil možno viac ako Niva. Od zaseknutej brzdy až po „medúzu“ v nádrži.

„It is not broken, it is english...“, hovorieva Pavel zo známej stupavskej firmy zaoberajúcej sa Land Rovermi. Freelander 1 totiž, ako každé „bejby“, potrebuje správnu výchovu. Potom sa ale stane vozidlom s jedinečným charakterom, ktoré nezaostane ani na diaľnici a lesné cesty „žehlí“ s radosťou a agilne. Tam sa cíti najlepšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Poďme ale po poriadku. Predtým ako v roku 1997 ohlásil Land Rover tento nový model, predchádzal dlhý vývoj, ktorý priniesol niektoré unikátne riešenia používané dodnes. A taktiež zložité rozhodovanie či „zradiť“ klasickú koncepciu tvrdých off roadov a ísť do novovznikajúceho segmentu SUV. Marketingoví experti však nakoniec presadili svoje a Freelander 1, napriek tomu, že jeho priamymi konkurentmi v segmente boli vozidlá ako Jeep Cherokee a Toyota RAV4, sa stal vtedy najpredávanejšim SUV na svete.

Obrázok blogu

Pri rozhodovaní o bezrámovej karosérii bral Land Rover v úvahu najmä to, aby vozidlo malo napriek tomu čo najvyšišiu priechodnosť v teréne. Tu je veľmi dôležitá torzná tuhosť skeletu. Tú má z terénnych vozidiel s touto koncepciou najlepšiu Niva vďaka krátkemu rázvoru. Naopak dlhý Cherokee, sa údajne „krúti“. Vývojári si vec skomplikovali ešte tým, že Freelander 1 sa mal vyrábať (a aj vyrábal) v dvoch modifikáciách – ako 5 dverové kombi a ako 3 dverový polokabriolet. Možno povedať, že najmä v 5 dverovej verzii to zvládli na jednotku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Freelander 1 dostal nezávislé zavesenie kolies na vzperách Mac Pherson so zvýšeným zdvihom. Vpredu 180 mm a vzadu slušných 240 mm. Napriek tomu kríženie náprav nedosiahlo hodnoty potrebné pre prejazd väčších bočných nerovností v teréne. Konštruktéri však nasadili elektroniku vo forme ETC (Electronic Traction Control) ktorá zamedzí voľnému pretáčaniu zodvihnutého kolesa a čiastočne nahradí aj uzávierku dieferenciálu. Freelander 1 teda v teréne často vidieť na 3 kolesách. Navyše, práve vďaka ETC, je Freelander 1 pri stúpani na šmykľavom povrchu lepší ako Defender. Môžem to potvrdiť z vlastej skúsenosti kdesi z Malej Fatry, kedy sa „Defík“ môjho brata dostal do nekontrolovateľného bočného sklzu napriek tomu, že všetky kolesá poctivo hrabali. Náš „Landík“ stúpanie bravúrne zvládol, temer ako po koľajniciach. Hrabal taktiež všetkými štyrmi, ale inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Freelander 1 je štvorkolka. Pochopiteľne, veď je Land Rover. Za prevodovkou je trvale zapojená redukčná skriňa s rozvodovkou, ktorá rozdeľuje krútiaci moment 50:50 na prednú a zadnú nápravu. Teda, zdá sa, „furtšľap“. Nie je tomu však tak. Konštruktéri chceli, aby sa auto na asfalte správalo ako „osobák“ s hnanou prednou nápravou. Navyše to nechceli s elektronikou príliš preháňať. Riešenie je veľmi zaujímavé a našli ho v pasívnej viskóznej spojke zaradenej do stredu zadného kardana.

Obrázok blogu

VCU (Viscose Coupling Unit), ako sa táto jednotka nazýva, vyzerá v reze ako dobošová torta. Ibaže namiesto čokoládového krému je naplnená vysoko viskóznym gelom a namiesto plátov cesta sú tu tenké oceľové lamely s vybraniami špeciálneho tvaru. Každá párna je navarená k plášťu bubna a k výstupu a každá nepárna ku vstupnému hriadeľu. Ako to vlastne ale funguje bez akéhokoľvek aktívneho hydraulického či pneumatického člena?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jednoduchá a geniálna myšlienka. Rozvodovka prenáša síce krútiaci moment rovnako na obe nápravy, ale prevody sú nastavené tak, že na pevnom povrchu ťahá iba predok a zadná náprava je vlečená. Musí akokeby dobiehať prednú. Zadná časť kardana za viskóznou spojkou sa otáča rýchlejšie ako predná.  Pomer otáčok je vyrovnávaný pomalým pretáčanim lamiel čo spôsobí usporiadanie viskózneho gelu jedným smerom. Ak sa však predok „pretočí“, zmysel vzájomného otáčania lamiel sa zmení, molekuly gelu sa „vzpriečia“ a spojka sa uzavrie. Kým však toto riešenie Land Rover vyladil, zavalilo ho veľké množstvo reklamácií z dôvodu zvýšeného opotrebovania pneumatík na zadnej náprave.

Vráťme sa však k elektronike vozidla. Snáď najväčšou novinkou bol v tom čase zjazdový asistent. HDC (Hill Descent Controll), ako tento systém nazvali. S pomocou ABS a regulácie otáčok motora automaticky udržiava počas prudkých zjazdov rýchlosť približne 8 km/hod. Chce to však trocha odvahy a pevné nervy zveriť zjazd automatike. Avšak môžem potvrdiť, že to funguje a rád to práve na snehu zapnem.

Ďaľšími predpokladmi jazdy v teréne sú nájazdové uhly, svetlosť a dostatočná brodivosť. Nájazdové uhly sú vďaka krátkym previsom vcelku dobré. Vzadu však treba počítať s nechráneným tlmičom výfuku. Niekto tam montuje dodatočnú ochranu, ja to však neodporúčam. Dodatočnou ochranou sa zníži svetlosť. Tá je najobmedzujúcejšim faktorom Freelandera 1. Pod karosériou má síce 220 mm, čo je hodnota zhodná so svetlosťou Nivy, ale pod zadným diferenciálom je to iba 214 a pod predným kovovým krytom motora iba 186 mm. S tým treba proste počítať a nejazdiť v traktorovej stope.

Obrázok blogu

Naproti tomu brodivosť je slušných 40 cm. Pre porovnanie Defender má 50 cm. Brodivosť je daná výškou sania, a ak ho zaleje voda zodvihnutá predkom, je koniec. Riešenie sa zdá jednoduché – šnorchel. Avšak do šnorchla treba vyviesť aj odvetranie skrine a najmä – zabúda sa na to – aj odvetranie púzdra riadiacej jednotky. Toto púzdro je síce hermetické s vlastným ventilátorom, ale je napojené na ventilačno – klimatizačnú sústavu, ktorej nasávacia mriežka je pred predným oknom. Radšej teda do vody iba tých 40 cm.

Freelander 1 je vozidlo, ktoré konštruktéri počas prvých troch rokov výroby doslova ladili. Vystriedali viacero motorov a prevodoviek od rôznych výrobcov. Radikálna zmena, ktorá vyriešila dosť detských chorôb tohoto „bejby“, nastala v roku 2001. Fabrika vtedy nielenže výrazne zlepšila „anglickú“ kvalitu výroby, vďaka vplyvu vtedajšieho vlastníka, ktorým bol koncern BMW, ale aj modernizovala motory. Paleta motorov nebola nikdy zvlášť veľká: benzínová jednaosmička, ktorá sa pod kapotou doslova strácala, dvaapollitrový veľmi smädný benzínový šesťvalec, dvojlitrový dosť poruchový diesel od Rovera a napokon od roku 2001 bol zavedený aj dieslový common rail dvojliter od BMW označovaný ako TD4.

Posledný z uvedených motorov v kombinácii s novou, taktiež nemeckou, prevodovkou Gertag je práve to, čo Freelander 1 potreboval. Osvedčený motor z vtedajšieho trojkového radu BMW bol preprogramovaný na čo najvyšší krútiaci moment v nízkych otáčkach pre pomalú jazdu v teréne. Pre nemecký trh sa vyrábala aj verzia doplnená továrensky montovaným power- boxom. Dokonca v púzdre riadiacej jednotky je na to pripravený priestor. Náš Landík je tiež pôvodom z Nemecka, a tak dostal tiež  power-box.

Na power-box však pozor. Treba vybrať taký, ktorý nezdvíha príliš tlak turba. Jednak preto, aby sa neznížila jeho životnosť a jednak preto, aby nepraskli hadice do medzichladiča vzduchu a do sania. Ja som siahol po značke Steinbauer, ktorá tunuje aj kamióny a traktory, a ktorá dodáva aj TUV certifikáty potrebné na zapísanie power-boxu do dokumentácie vozidla. Pridal som ešte vysokopevnostné hadice a športový filter vzduchu. Motor chodí veľmi jemne a turbo si hvízdne už od 1200 otáčok. Na diaľnici je stopkami meraná maximálka 180km/h a zrýchlenie na stovku za 12,5 sekundy. A takto to vyzerá na papieri, 132 koní a 320 Nm krútiaci moment.

Obrázok blogu

„Bejby“ však aj bez akýchkoľvek úprav dokáže v teréne dosť. Vyžaduje však úplne odlišný štýl jazdy ako pravý off road. Treba si najmä uvedomiť, že nemá manuálne zapínataľnú redukciu a závierky diferenciálov. Nie je teda možné proaktívne, pred obtiažnym úsekom, zaradiť to, čo treba. Treba nechať ETC a VCU, aby sa s terénom vysporiadali sami. Tieto systémy však zaberajú reaktívne, a ak sa k tomu pridá nižšia svetlosť pod motorom, „Bejby“ môže zostať na bruchu. Do hlbokého blata s ním radšej nechodiť. Zahrabe sa. To radšej do snehu. S dobrými gumami sa v zime a najmä na horách vôbec nestratí. Freelander 1 nie je pravý offroad, ale dokáže toho dosť. Posúďte sami. (kliknutím na obrázok sa spustí video)

Obrázok blogu

Nášho Landíka sme kúpili z druhej ruky. Pôvodne bol dovezený z Nemecka. Mali sme šťastie, pretože tam na ňom jazdila zrejme „panička“, čo sa dalo poznať nielen podľa opätkami prederavenej gumenej podložky, ale aj z podvozku v perfektnom stave. Landík nás však natrápil dosť a kým sme ho „vychovali“ a odhalili všetky jeho záludnosti trvalo najmenej pol roka.

Obrázok blogu

Na čo treba teda dávať pozor pri kúpe staršieho „Bejby“? V prvom rade jednoznačne treba nájť vozidlo vyrobené v roku 2001 a neskôr. A jednoznačne 5 dverovú verziu. Predsa len pri sériách po roku 2001 badať výrazný vzostup kvality a torzná tuhosť 5 dverovej karosérie je o dosť lepšia ako 3 dverovej.  Ďalej by mala voľba padnúť na verziu TD4, teda s common-rail dieslom od BMW a s manuálnou prevodovkou Gertag. Malá benzínová jednaosmička je slabá, veľká V6 smädná a starý diesel poruchový. Okrem klasických prvkov, ako tlmiče, guľáky, tyče riadenia a tyčky predného skrutného stabilizátora, bezpodmienečne prezrite všetky silentbloky. V teréne dostávajú svoje.

Obrázok blogu

 

Nás ako prvé zaskočili brzdy. Presnejšie zadné. Konštruktéri siahli vzadu po bubnoch, aby nemuseli riešiť parkovaciu brzdu. Bubny sú dosť veľké a účinné, slabým miestom je však práve tá parkovacia brzda. Pri brodení sa dostane voda do lanovodov a tie zahrdzavejú. My sme tak ostali visieť kdesi v lese nad Jezerskom a do najbližšieho servisu sme došli krokom s rozžeraveným bubnom. To však nebol koniec. Pri výmene sme sa rozhodli použit posilnené bubny od Britpartu. Taktiež sme menili lanovody, taktiež posilnené. A nastal problém. Hrubšia stena bubna sa dotýkala koncovky lanka a nešlo opäť odbrzdiť. Bubny skončili na sústruhu a až potom s náterom z Hameritu na náprave. Brzdí to dobre. Odvtedy.

Hameritom som aj natrel závesy výfukového potrubia. Výfuk je tiež slabšou stránkou tohoto vozidla. Pozrite si najmä posledný záves pri tlmiči na ľavej strane. Ten zvykne odhrdzavieť ako prvý. A odporúčam nastriekať žiaruvzdornou farbou aj tlmič. Schytáva najviac kamenia a soli.

Kapitolou samou o sebe sú elektrické sťahovačky okien. S tým má Land Rover dodnes problémy. Praskajú horné plastové vedenia laniek. Museli sme vymeniť dva tieto mechanizmy, a to na tri krát. Opakovane praskali – asi je to dané nekonzistentnou kvalitou plastu. Napokon je všetko v poriadku, ale zadnú, tú najzložitejšiu sťahovačku, mám radšej trvale jednu v rezerve v garáži. Ak tá praskne, neotvoríte zadné dvere. Pri otváraní sa totiž, kvôli jednotnej konštrukcii s trojdverovou verziou s plátenou strechou, musí o dva cm automaticky stiahnuť zadné sklo.

Snáď najslabšou stránkou Freelandera 1 je jeho palivová sústava. Najmä palivové čerpadlá. Sú tri. Prepravné v nádrži, stredotlaké pri palivovom filtri a vysokotlaké. Najčastejšie odchádza to stredotlaké, ku ktorému je najťažší prístup. Landík nás nechal v štichu tri krát. V servise vždy notoricky menili stredotlaké čerpadlo, ale porucha sa opätovne vracala. Napokon mi natešený mechanik volal, že chybu konečne objavil. Vraj máme v nádrži medúzu. Vydesený som sa ponáhľal do dielne a neveriac vlastným očiam som sa musel rozosmiať. Naozaj akási medúza. Bola na sacom koši prepravného čerpadla. Teda nie medúza, ale guča akéhosi hlienu. Potom mi to došlo. V Nemecku je veľmi populárna bionafta a tá dokáže vytvoriť poriadnu „melasu“. Ešte šťastie, že neprešla cez filter. Na bionaftu teda taktiež pozor! A ak je auto dovezené zvonku, radšej nádrž preventívne prepláchnite.

Po týchto „peripetiách“ však Landík slúži dobre. Dúfam, že sa za našu starostlivosť a „výchovu“ odvďačí. Je to auto s charakterom, do pohody aj nepohody, pohodové, pohodlné a s postačujúcou priechodnosťou na výlety do prírody a v zime do hôr. Alebo aj do Afriky? (kliknutím na obrázok sa prehrá video)

Obrázok blogu


Foto a grafy: archív autora, technická dokumentáca Land Rover, webová stránka Steinbauer, kniha James Taylor: "Land Rover Freelander" 

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu