reklama

SUV a celoročky

Je január, sneží aj na dolniakoch, autá sa šmýkajú a vodiči nadávajú na cestárov. Často by však mali skôr pouvažovať, či zvolili vhodné pneumatiky. Ono je to totiž tak, že s nesprávnym „obutím“ sa na presolenej kaši šmýka aj „statné“ SUV s pohonom všetkých štyroch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Nie, nie som žiaden expert na pneumatiky ani na SUV a tento článok sú iba moje praktické skúsenosti z dlhoročného jazdenia na našich cestách a necestách. Bolo by fajn, keby vyvolal diskusiu aby sme sa viacerí mohli poučiť zo skúseností druhých.

Kedysi bola voľba jednoduchá – Barum alebo Matador. O špeciálnych pneumatikách určených na zimu sa ani nechyrovalo a na embéčke sme na barumkách vyšli aj na „Martinky“. Dvaja však museli stáť na zadnom nárazníku držiac sa za lyže pripevnené na streche. Tie časy sa však minuli a hnaní reklamou prehadzujeme gumy dva krát do roka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ostatných takmer desať rokov jazdím na SUV. Denne. Do práce po asfaltke a diaľnici, na dovolenky na hory a aj na víkendové výjazdy do zabudnutých oblastí kdesi v hlbokých lesoch na Záhorí. Začalo to Nivou a dnes jazdím na staršom Cherokee KJ. Tiež som prezúval. Dnes nie.

Obrázok blogu

Je pravdou, že Michelin Agilis Snow and Ice, ktoré som niekoľko sezón obúval na zimu, na snehu a ľade „brutálne“ držali. Ale kým človek z „dolniakov“ sa dostal tam, kde aj LKT potrebuje reťaze, na vysokých lamelách "plávali“ a zbytočne sa drali. O kamienkoch z posypu, ktoré sa zahniezdia medzi hlbokými lamelami a nečakane vystrelia na predné sklo auta vzadu ani nehovorím. Samozrejme, tá „Michelina“ je geniálna guma, ale aj čosi stojí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na leto a prechodné obdobia som používal Matador Maxilla. Je to „céčková“ guma, celoročka, označená M+S. Je stavaná tak, aby mala nízky valivý odpor, ktorý vodičom ľahkých nákladniakov znižuje spotrebu. Veľkou výhodou je jej dezén, ktorý je vynikajúci na lesných a štrkových cestách. Na snehu je však táto pneumatika neistá, smerovo síce vedie, trakcia je horšia, ale hlavne sa mi zdá, že sa na nej dajú skôr trénovať šmyky na snehu. Na kaši, pokiaľ jej 10 milimetrový dezén sa dokáže pretlačiť na asfalt, však prekvapivo drží.

Tých Matadorov som zjazdil dve sady, Micheliny sa medzitým stále držali, až zostarli. Keď som vymenil obstarožného Freelandera za menej obstarožný Cherokee KJ, získal som na ňom úplne nové „celoročky“ Yokohama Geolandar AT/S G12. Opäť M+S. Pneumatiky s dramaticky agresívnym dizajnom zhodnotil môj brat, tvrdý „ofrouďák“ ako „letné sliky“. Naozaj v lete držali výborne vďaka mäkkučkej zmesi, ktorá ale spôsobovala aj výrazné opotrebovanie, a to nielen mimo cestu. Po 20 tis. km boli také „vyskákané“, že vyzerali ako píla. Podľa odporúčania výrobcu vozidla som ich poprehadzoval dokolečka ale spotreba spolu s hlučnosťou výrazne stúpla. Do zimy sa trocha zrovnali, a tak som si vychutnával ako dobre držia aj v mínusových teplotách. Dokedy nenapadol sneh. Na snehu sa ich veľké bloky nedokázali prerezať na tvrdý podklad rozsolenej cesty a mal som na nich pocit ako na lyžiach. Náznaky lamiel pomohli tak akurát v čerstvo napadanom mokrom snehu tak do hĺbky 5 cm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri kúpe tretej sady „celoročiek“  som dlho vyberal. Mal som stále na mysli, že predsa nebudem sa na Jeepe strápňovať s nejakými cestnými gumami, veď tie predchádzajúce boli vraj 60/40 percent cesta/necesta. Z nedostatku iných možností som nakoniec obul BFGoodrich Long Trial Tour. Ofrouďácka značka aspoň trocha kompenzovala mierumilovne vyzerajúci behúň pneumatík, ktoré boli tiež označené M+S. Ako sa budú správať na zimných záhorských cestách a v bratislavskej kaši?

Prvé prekvapenie prišlo s čerstvým snehom. Držali, najmä vďaka členitému a hlbokému dezénu s hĺbkou okolo 10 mm skvele. Pocitovo ako tie staré Micheliny. Trakcia aj brzdenie. Ba sú aj smerovo stabilnejšie, vďaka výrazným pozdĺžnym drážkam. Keď sa sneh u nás v dedine ujazdil do drsného ľadu prišlo prekvapenie ďalšie. Oproti predchádzajúcim Yokohamám s „brutálnym“ vzorkom držia opäť o triedu lepšie. Rovnako aj v bratislavskej kaši a na hlbšom snehu sa pekne prerezávajú a zaberajú. Na „Martinky“ však ale zrejme budem potrebovať reťaze. Ale tam ich potrebuje aj LKT.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iná otázka ale je, ako sa tieto pneumatiky budú správať v lete, keď zmes zmäkne. Na ceste to bude iste dobré, ale jemná vzorka si s blatom asi neporadí. A možno ani s mokrou trávou.  

Obrázok blogu

Z ľava: Matador, Yokohama, BFGoodrich

Je teda jasné, že sa pri troche pozorovacích schopností sa nemusím volať Rasťo Chvála a ani nemusím mať presné prístroje, aby som dokázal povedať „beriem-neberiem“. Pri porovnaní už iba dezénu pneumatiky určenej na celoročnú prevádzku na SUV by som určite vždy zavrhol veľké bloky, nech by sa tvárili akokoľvek agresívne. Konečne jazdím denne a prevažne po spevnených cestách. Tu musí mať prednosť bezpečnosť v bežnej dennej premávke pred „ofrouďáckym“ imidžom. 

A prečo „celoročky“? Ale to je predsa jasné! Jedna sada obutia na SUV výjde najmenej na 600 EUR a zjazdí sa za 3-4 roky. No a potom nastane doba výmeny auta aj s pneumatikami.


foto Internet

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu