Problém cirkvi: Nejde o pedofíliu

Autor: Tibor Javor | 2.5.2012 o 11:49 | (upravené 2.5.2012 o 12:57) Karma článku: 8,89 | Prečítané:  2543x

Katolícka cirkev sa v západných krajinách potýka so závažným odchodom svojich členov. Dokonca aj v rodnej krajine terajšieho pápeža. Úvah, prečo tomu tak je, bolo napísaných množstvo a boli v nich pretraktované najmä škandály a škandáliky súvisiace s rôznymi sexuálnymi úchylkami niektorých kňazov a rehoľníkov. Napriek takémuto na prvý pohľad logickému zdôvodneniu, je situácia o dosť vážnejšia. Nejde totiž o pedofíliu.

Štatistiky o výskyte rôznych sexuálnych úchyliek v rôznych povolaniach boli citované tisíc krát. Podobne relatívny je aj pojem sexuálneho obťažovania, ktorý vznikol v tých najliberálnejšie zmýšľajúcich krajinách. To čo si človek mohol dovoliť na pracovisku k osobe opačného pohlavia pred dvadsiatimi rokmi a dnes, je diametrálne odlišné. Napriek všeobecne „voľnejším mravom". Faktom je aj to, že za výchovné postupy v školách, ktoré sme ešte niektorí zažili, by dnešný učiteľ čelil trestno-právnemu stíhaniu. Aj keď si ich žiaci natáčajú sex na mobily.

Nechcem ďalej rozoberať, či úbytok veriacich je spôsobený všeobecne voľnejšou sexuálnou morálkou spoločnosti v protiklade s tradičnými modelmi, ktoré propaguje cirkev. Mnoho útokov na cirkev je totiž vo svojej podstate porovnateľných s postojom pubertiaka, ktorý revoltuje voči autorite rodičov. Cirkev, ktorú nemožno redukovať iba na klérus a rehoľníkov, má problém vážnejší. Jeho podstata tkvie v tom, aké hodnoty človeku ponúka a aké východiská z jeho momentálnej situácie vidí.

KoniecB.jpg

Koniec ikon (diptych)

Odhliadnime nateraz od vieroučných poučiek a vedeckých argumentov. V princípe cirkev už dvetisíc rokov ponúka človeku východiská založené na vyššej podstate bytia, ku ktorej sa človek musí postupne dopracovať. Ľudová zbožnosť si tento model zjednodušila hovoriac, že človek dostane odmenu až po smrti „v nebi". Toto bude akási kompenzácia za strádania v živote na tejto zemi.

Tento model vyhovoval v spoločnosti založenej na stáročia nemenných princípoch, kde ľudia boli rozdelení na tých, ktorí vlastnili pôdu a výrobné prostriedky a na bedárov. Situácia jednoduchého človeka bola bezperspektívna a v tejto svojej bezperspektívnosti stabilná. Na životnom údele človeka sa nedalo v podstate nič meniť, a tak rád prijal model „odmeny v nebi". Dobrovoľne sa mu podriadil a túto tradíciu odovzdával svojim deťom.

Bezperspektívnosť života bežného človeka sa však dnes stala nestabilnou. Nestabilita bezperspektívnosti nespočíva v tom, že dnes je možnože ľahšie vymaniť sa vlastným úsilím z priemeru a vypracovať sa na vlastníka výrobných prostriedkov. Nestabilnosť tejto bezperspektívnosti je v tom, že dnes sa svet podstatne rýchlejšie mení, konjunktúry striedajú krízy a to, čo bolo napríklad včera inovatívnou technológiou je dnes zastarané a zabudnuté.

Táto situácia núti človeka k tomu, aby „bral kým dávajú".  Aby reagoval na každý „výpredaj do vyčerpania zásob". A tak človek berie, čo mu konzumný svet ponúka: akciový tovar, elektronickú zábavu, ľahko dosiahnuteľný sex, drogy. Virtuálnu realitu bytia treba užiť a zažiť hneď a teraz, zajtra bude už iná. Možno že taká, že sa daný jedinec ocitne na dne a nebude mať ani na to „čučo".

Nestabilita bezperspektívnosti nás núti zameriavať sa na krátkodobé ciele. Veď kto by rozmýšľal o nejakom posmrtnom bytí, keď netuší, či to, čo mu dnes život ponúka bude zajtra ešte platiť. Ponuka cirkvi, postavená na tisícročnom modeli stabilnej bezperspektívnosti človeka, tak  naráža na dnešnú realitu bezperspektívnosti nestabilnej. Jej model odmeny v ďalekom horizonte naráža na konkurenciu ponuky okamžitej.

S týmto problémom sa cirkev vysporadúva veľmi ťažko. Darmo vznikajú v cirkvi rôzne hnutia, snažiace sa o obrodu z tej či z onej strany. Darmo štatisticky cirkev rastie v treťom svete, keď Západ jej uniká. Darmo reaguje, aj keď oneskorene a nie dosť razantne, na svoje vlastné škandály, darmo sa ospravedlňuje iným konfesiám. Cirkev totiž zo svojej samej podstaty nemôže ponúkať človeku krátkodobé a parciálne riešenia.

Na prvý pohľad to vyzerá, že čoskoro sa cirkev dostane na okraj a jej členmi ostanú snáď iba nejakí extravagantní blázni a staromilci. Takýmto myšlienkam čelí, zdá sa, aj pápež, ktorý svojou poznámkou „klein, aber fein" zatĺkol ďalší klinec do rakvy.

Cirkev má ale ešte zopár tromfov v rukáve. Mystická spiritualita môže byť jedným z nich.  

 

 

 


foto: (C) Tibor Javor     http://fotky.sme.sk/fotograf/7406/commandcom

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?