reklama

Ako som fotil muflóny

Už ma to tak trocha začínalo srdiť. Celú zimu každé ráno vídavam cestou do práce na neďalekých lúkach čriedu muflónov a vysokej zveri, a ešte som sa nevybral ich pofotiť. Včera odpoludnia bolo tak pekné zlaté svetlo, že som neodolal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Tú čriedu pozorujem už dlhšie, ďalekohľadom som ich napočítal vyše štyridsať kusov muflónej i jelenej zveri. Laní samozrejme pomenej, ale tie sú o to ostražitejšie. Stačí zastaviť na krajnici vzdialenej päťsto metrov, otvoriť dvere a dávajú sa na útek. Muflóny sú naopak ako ovce. Dlho kľudné, ale potom to dokážu rozbehnúť aj šesťdesiatkou a preskočiť v behu aj štyri metre široký jarok, pričom sú schopné vyskočiť do výšky aj poldruha metra. A to hovorím o gravidných samiciach. Je to krásna zver. Barany, najmä tie samotársky žijúce staršie kusy, majú mohutné rohy. Veľmi fotogenické zviera.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Muflóny boli nafotené tisíckrát. Aj veľmi zblízka. Ja som si na detaily pri fotení netrúfal. Konečne, nemán na „wild-life“ fotografiu výbavu, a na posede sa mi čakať nechcelo. Vybral som sa teda s E510 a s manuálnou „dvestovkou“. Pokúsim sa k čriede dostať čo najbližšie.

Obrázok blogu

 

Spočiatku mi prialo šťastie. Fúkal silný protivietor, slnko bolo už nízko, takže ma kryl tieň porastu na západnom okraji pláne. Odniekiaľ sa ozýval zvuk motokrosovej motorky. Prvé ma zbadali lane, ktoré sa pásli spolu s čriedou muflónov. Jedna zodvihla hlavu, potom ďalšie, a napokon sa rozbehli smerom do porastu.

Obrázok blogu

To vyplašilo aj muflóny a rozbehli sa za laňami. „Dočerta“, vravím si, takto nemôže skončiť moje fotosafari hneď na začiatku! A tak som začal bľačať ako ovca. Môj starý trik, ktorý som použil keď som kedysi fotil vo Fatre ovce a chcel som ich prilákať. Muflóny moje bľačanie zjavne začuli a črieda sa zastavila. Vyšiel som z tieňa kríkov a za stáleho bľačania som „na drzovku“ išiel krížom cez lúku k nim. Začali sa znova pásť a barany v pozadí si ľahli pokojne na zem. Pustili ma na sto metrov a potom sa pohli opäť preč.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Muflóny bľačia inak, ako ovce. Také hlbšie, ako keby namosúrené beknutie. Tak som pridal ďalší „ovčí“ trik. Začal som napodobňovať mladé jahňa. V ten okamih sa črieda zastavila a všetky samice sa pozerali priamo na mňa.

Obrázok blogu

Bľačiac som išiel priamo oproti nim. Pustili ma na  päťdesiat metrov a odcúvali. Toto sa opakovalo asi tri krát, kým sa to baranom prestalo páčiť.

Obrázok blogu

 

Barany vstali, črieda sa zoskupila do vejára a najväčší baran v strede sa pozeral uprene na votrelca.

Obrázok blogu

Potom sa muflóny rozbehli. Vpredu samice s veľkými gravidnými bruchami, barany na konci.

Obrázok blogu

Obehli ma kruhom a zamierili smerom k jarku, ktorý oddeľuje ďalšiu lúku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Tie zvieratá určite vedeli, že človek sa cez štyri metre široký a dva metre hlboký jarok, na dne ktorého tečie potok za nimi štverať nebude. Oni jarok v rýchlom behu preskočili úplne v pohode, niektoré pri tom vyskakovali aj dosť vysoko. Krásne divadlo.

Obrázok blogu

 

Za jarkom sa črieda zastavila a opäť si vychutnávala klíčiacu trávu a teplé lúče podvečerného slnka.

Obrázok blogu

A ja som urobil pár posledných záberov. Stačilo. Predsalen ich po tuhej zime netreba príliš rušiť. Malé fotosafari sa skončilo. Poľovníci sa síce pousmejú a fotografi divočiny tiež, ale pre mňa to bol vcelku dobrodružný zážitok.


foto: (C) Tibor Javor http://fotky.sme.sk/fotograf/7406/commandcom

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu