reklama

Ako skritizovali moje fotky na Portfolio Review

Nie každý z fotografov amatérov, či profesionálov postrehol, že aj toho roku sa ako sprievodné podujatie Mesiaca fotografie 2011 uskutočnila akcia Protfolio Review. Je zaujímavé byť účastníkom. Už piaty rok za sebou sa mi pošťastilo nechať si svoje práce skritizovať známymi odborníkmi, ako Rui Prata z Portugalska, alebo Walter Bergmoser z Nemecka. Alebo aj našou Petrou Cepkovou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)

Portfolio review je dosť veľká akcia. Organizátorom sa podarilo zabezpečiť 27 naslovovzatých odborníkov na fotografiu, kurátorov a umenovedcov z Európy aj zámoria, ktorí počas dvoch dní hodnotili predložené portfóliá zhruba stovke fotografov. Taktiež z viacerých krajín, často krát vzdialených aj hodiny letu. Waltera Bergmosera, Rui Pratu či Petru Cepkovú a ďaľších konzultantov mnohí poznajú. Ich krátke profily sa dajú nájsť na stránke Stredoeurópskeho domu fotografie. Mne sa podarilo celkovo sa stretnúť s jedenástimi. Názory troch z nich na niektoré moje fotky sa vám pokúsim sprostredkovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dať dokopy sériu dvadsiatich fotografií, aby to malo hlavu a pätu, a zodpovedalo aspoň ako tak kritériám hodnotiteľov dá dosť práce. Po skúsenostiach z minulých rokov viem, že predložené portfólio musí predstavovať ucelenú konceptuálnu sériu. V minulých rokoch som ale robieval chybu, že som sa viacej zameral na jednotnú formálnu stránku fotiek. Toho roku som sa snažil pridať aj hlbšiu myšlienku a pripravil som sériu 20 diptychov s tématikou tak trochu religióznou. (Niektoré boli publikované aj na mojom blogu.) Po formálnej stránke som sa občas snažil aj poprieť pravidlá tvorby diptychov. Najmä pokiaľ sa týka tvarovej, či objektovej rytmizácie. Zdá sa, že práve toto bude cesta, ako ísť ďalej a prekročiť formalizmus u nás etablovaný Ľubom Stachom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Banka. Tento diptych navrhol Rui Prata ako úvodný do celej série. Spĺňa všetky zásady tvorby fotografických diptychov a prináša aj určité posolstvo. Je však príliš prvoplánový a popisný a najmä Petre vadilo, že je to také príliš „stachovské".

Obrázok blogu

Brány. Podľa Waltera Bergmosera sú jednotlivé obrázky silné aj samé o sebe. Diptych taktiež spĺňa formálne kritériá, ale podľa neho, ako aj podľa Petry, je opäť príliš prvoplánový, príliš „ukecaný". Rui Prata zasa namietol, prečo som farebnú fotku umiestnil hore. Neviem. Nejako mi to tak pasovalo, aj keď som tým narušil konzistenciu série.

Obrázok blogu

Nocturno. Tu už trocha opúšťam formalizmus, i keď ostáva opakovanie symbolu v strede fotky. Petra aj Rui tento zámer postrehli, pre Waltera bol tento diptych ešte stále formálne v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Tomuto diptychu neviem prísť na meno.Teda neviem, ako ho trefne pomenovať. V angličtine by sa mohol volať napríklad "Fixing". Zaujímavejšie ale je, že pri tomto diptychu sa hodnotenie Petry a Waltera úplne odlišovalo. Petra zmietla túto kombináciu ihneď zo stola, že je to čisto formálny diptych opäť s prvoplánovou popisnosťou. Walter naopak vyhlásil tento diptych za možno najlepší zo série. Vyzdvihol práve dodržanie formy a našiel v ňom také myšlienky, o ktorých sa mne ani nesnívalo. O tom sú diptychy. Nútia rozmýšľať.

Obrázok blogu

Večerné bohoslužby. Najmä Rui pozitívne hodnotil istú iróniu a sarkazmus tohto diptychu. Namietal síce obrátené poradie objektov v ostrej oblasti a radšej by mal horný obrázok v ČB.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Modlitba. Nad týmto obrázkom Walter dlho rozmýšľal a viac krát sa k nemu vrátil. Niečo mu na ňom vadilo. Nakoniec to vyjadril: „Buď dva pohľady do publika, alebo dva pohľady na účinkujúcich". Moja snaha o prekročenie pravidiel sa teda u neho s úspechom nestretla.

Obrázok blogu

Múr nárekov. Najviac sa tento obrázok páčil Petre aj Walterovi. Vôbec, títo dvaja sa vo svojich hodnoteniach často zhodli. Obidvaja pozitívne hodnotili dodržanie formálnych pravidiel, aj keď Walter by na spodnej fotke dolnú časť odrezal. Petra však opäť poznamenala, že je to ešte stále príliš „stachovské", a že by som mal radšej ísť smerom „úletov".

Obrázok blogu

Paranoja. Tak toto je smer, ktorým by bolo načim ísť. Aspoň podľa Petry Cepkovej. Objekt iba v náznaku, ľahká rytmizácia madony v pozadí a obrysu ženy, a to všetko cez akýsi extatický opar. A ja som sa obával, že práve tento diptych prepadne.

Obrázok blogu

Hlúpe sny. Vraj najlepší diptych z celej série. Na tom sa zhodli takmer všetci jedenásti konzultanti. Nechápem prečo. Veď to už nemá s formálnymi pravidlami tvorby diptychov nič spoločné. No, možnože práve preto. Na tohoročnom Portfolio Review leteli totiž najmä úlety.

Nuž a čo vy? Stotožníte sa uvedenými názormi? A ako na vás takéto kombinácie pôsobia? Každý názor do diskusie je vítaný...

Foto: (C) Tibor Javor http://fotky.sme.sk/fotograf/7406/commandcom

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu