Ako nemeckí dôchodcovia položili Grécko

Autor: Tibor Javor | 11.10.2011 o 14:59 | (upravené 11.10.2011 o 16:54) Karma článku: 9,80 | Prečítané:  2822x

Absurdný názov a absurdný článok... Avšak situácia v Grécku je absurdnejšia ešte viac. V krajine, kde ľudia zvyknutí na život s relatívne vysokými sociálnymi istotami si musia zo dňa na deň privykať na rozsiahle škrty idúce tak ďaleko, že sa napríklad zdravotná starostlivosť stáva pre veľké skupiny obyvateľstva priam nedostupnou, ide o veľa. A o veľa ide aj v „eurozóne".

Európa sa stala symbolom nielen voľného trhu a slobodného pohybu. Stala sa, aspoň z časti, symbolom aj určitej spolupatričnosti ľudí, ktorí takou istou mincou môžu zaplatiť svoje pivo niekde v Bavorsku, alebo pohár retsiny kdesi pod Akropolou. Pod tou Akropolou, ktorú na pohľadniciach posielali z dovoleniek milióny turistov a dovolenkárov. Áno, najmä nemeckých.Greece.jpg

Grécko bola po vojne chudobná krajina zmietaná roky v nepokojoch a pod vládou vojenskej junty. A potom túto krajinu objavili nemeckí dovolenkári. Boom turistiky začal niekedy na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov a vrcholil v polovici prvej dekády nového milénia. Vtom čase príjmy z turistiky boli na úrovni 30 miliárd USD ročne a tvorili tak významnú časť hrubého domáceho produktu. V sektore pracovalo vtedy 16 % práceschopného obyvateľstva. Grécko bolo považované za jednu z najbezpečnejších destinácií a typická grécka nonšalantná povaha spolu s atmosférou starovekej krajiny bola veľkým lákadlom pre turistov z celej Európy.

Najväčšej priazni sa Grécko tešilo u dovolenkárov z Nemecka, Rakúska a Veľkej Británie. Tieto krajiny „dodávali“ vyše tretiny všetkých dovolenkárov a celá Európa vyše 90 %. Na teplom slniečku krásnych pláží sa vyhrievali mladé rodiny, ale najmä nemeckí dôchodcovia tu míňali poctivo zaslúžené dôchodky. Cestovné kancelárie zaznamenávali nárast počtu klientov a tomu zodpovedal aj rozvoj infraštruktúry. V súčasnosti je v Grécku takmer 10 000 hotelov, z toho takmer polovica viac ako trojhviezdičkových. A tieto hotely, ako aj všetko ostatné, čo s prevádzkou ubytovacích zariadení a turizmu vôbec, muselo byť za nejaké peniaze postavené.

Tie peniaze nespadli z neba. Pri takomto rýchlom rozvoji je nevyhnutná asistencia bánk. A banky pokojne investovali, riziká sa zdali malé. Najmä nemecké banky. Grécko bolo pre Nemcov totiž to, čo dnes pre Slovákov Chorvátsko.

A potom to prišlo. Nielen svetová kríza, ale súčasne aj zmena záujmu dovolenkárov o destinácie vzdialenejšie, spôsobená generačnou výmenou klientov. No a iste dosť klientov volilo radšej peniaze nemíňať, ako v čase neistoty ich vymeniť za ouzo v taverne. V roku 2009 došlo k 20 % poklesu počtu prichádzajúcich turistov, čo uvrhlo celý sektor do veľkých problémov.

Nie, že by marketingové štúdie s takýmto vývojom nerátali. Grécki operátori si ale zmenu uvedomili neskoro. A tak sa dnes snažia znižovaním cien zachrániť čo sa dá, pretože zmena marketingovej stratégie smerom na nové trhy v Ázii potrvá nejaký čas.. No a povestná grécka byrokracia priamy vstup zahraničných investorov do turistického priemyslu taktiež nepriláka.   A luxusné hotely medzitým zívajú prázdnotou a štátna kasa sa ani zďaleka neplní daňami, ako v časoch hromadných nájazdov nemeckých dôchodcov.

Nemeckí dôchodcovia položili Grécko.

 

 

 


foto: Internet

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?