reklama

Sedím si na portáli a je mi dobre...

Neviem, či týmto krátkym príspevkom neporuším kódex blogera. Budem hovoriť o fotoportáli SME. Aj...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Fotografujem. Už vyše štyridsať rokov. Snažím sa hľadať „nezvyčajné pohľady“ na úplne normálne veci. A možno do toho pasírujem trocha svojej vlastnej filozofie. Avšak v dnešnej dobe dostať svoje fotky na verejnosť je dosť ťažké. Taká výstava výjde na pekných pár tisíc Euro a nájsť kurátora, ktorý by neohŕňal nosom? Snáď nemožné. V súčasnosti letia totiž fotky dosť čudné. Vidno to napríklad aj na tvorbe fotografov, ktorú možno vidieť buď na výstavách, alebo na akciách typu „portfolio review“. Tá „správna“ fotografia musí byť dosť uletená a výrazne deprimujúca, aby zaujala. Opačným extrémom je väčšina fotoportálov. Obvykle sa na nich puristi a technickí maniaci predháňajú v znalostiach softvéru a naháňajú pixely a iné technické atribúty záberu. Neuvedomujú si, že fotka musí zaujať inak ako technickou kvalitou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred časom jeden známy nemecký fotograf Rolf Rock, nech mu je zem ľahká, založil na Slovensku skupinu FAPS. Na jej stránke sa objavovali rôzne fotografické žánre a fotografi z celého sveta mali možnosť obohatiť sa kvalifikovanými komentármi. Zaujímavé je, že drvivá väčšina z nich dokázala nájsť v každej fotografii niečo, čo zaujalo a na čom sa dalo stavať. Najmä Rolfove komentáre boli veľmi povzbudivé a dalo sa z nich veľa naučiť. Rolf zomrel a jeho stránka zostala akosi zamrazená. Nuž podujal som sa hľadať ďalej...

Obrázok blogu

Dlho, dlho - po skúsenostiach z diskusií na blogu SME - som váhal, vstúpiť do jamy levovej a skúsiť fotoportál SME. Jednak mi tam chýbal akýsi „guru“, teda kvalifikovaný a rešpektovaný fotograf ako moderátor, a jednak sa na tej stránke dá ťažko orientovať, nie je totiž delená do sekcií. Nuž ale skúsil som to a bol som prekvapený. Čo ale na mňa najviac zabralo, je zloženie poroty prebiehajúcej súťaže. Škoda, že sa nezapájajú priebežne do komentovania fotiek. Veľmi by sa tým vylepšila atmosféra, ktorá je aj tu niekedy dosť vypätá, najmä keď niektorí potenciálni umelci presadzujú svoj pohľad na svet. Najaktívnejší diskutéri sa však aspoň pocitovo do fotky rozumejú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavé je, že na tomto portáli badať podobné rozloženie síl, ako v súčasnej fotke všeobecne. Nie som žiaden kvalifikovaný znalec, ale baví ma, keď už rozoznám, kto kam patrí. V prvom rade sú tu „horskí“ fotografi. Tí považujú fotografiu za akýsi sofistikovaný dokument. Ich fotky musia byť dostatočne technicky kvalitné, aby bol vidieť každý kamienok na náprotivnom brale. Ale celkovo majú ich fotky dobrú úroveň. Potom sú tu „nezávisláci“. Tí dokážu excelentne v dostatočne perfektne zrnitom čiernobielom prevedení nafotiť trebárs pol krídla vrany a je z toho „art“. V pozitívnom zmysle slova. Ponúkajú aj zaujímavé názory. Vytvorila sa z nich akási „subkomunita“, do ktorej je niekedy ťažké preniknúť. Zaujímavé fotografie na portál dáva ďaľšia skupina, ktorú by som nazval „fotografici“. Je to niečo medzi „campbellovou polievkou“ a “matrixom“. Dá sa medzi nimi nájsť aj zopár naozaj špičkových autorov. Ale pozor! Títo autori sú na svoje práce dosť hrdí a sú hákliví na kritiku. Hádam druhou najväčšou skupinou dobrých fotografov po „horských chlapcoch“ sú umeleckí dokumentaristi. Ich fotky sú naozaj dobré a zaujímavé nielen kompozíciou a technickou kvalitou, ale aj dokumentárnym obsahom. Možnože by som sem priradil aj „prírodniakov“ a „makristov“. Snáď ani oni sami si neuvedomujú krásu svojich záberov. Často stačí málo a ich fotka by mohla roky dekorovať obývačku luxusného bytu... Nuž a aby som nezabudol na „masovú základňu“ treba sa pristaviť pri dovolenkových fotografoch, fotografoch domácich miláčikov a hlavne detičiek. I keď sa aj tu dajú nájsť výborné portréty, nie je to až tak o fotografii. Skôr ide o to pochváliť sa exotickými GPS súradnicami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž teda, sedím si na portáli a je mi dobre. Portál fotky.sme je fajn. A už sa neviem dočkať výsledkov najnovšieho kola súťaže. Mám tam aj ja zopár horúcich želiezok...


foto: (C) Tibor Javor

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu