reklama

Životný cyklus jednej firmy

Keď som pred viacerými rokmi pracoval vo firme Kodak, mal som príležitosť zúčastniť sa jednoho seminára na tému marketing. Okrem iných tam prednášali aj dvaja mladí lektori o voľnej kúpnej sile, erózii trhu, vlastnej kanibalizácii a podobne. Sú to obvyklé témy podobných školení. Zaujala ma však jedna vec: Už vtedy tvrdili, že ak sa nič nestane, tak Kodak čoskoro nebude tým, čim býval. Dnes akcie Eastman Kodak, ktoré stáli v deväťdesiatom prvom 105 $, padli postupne na nejaké dva a pol dolára.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu

Firma s temer 130 ročnou tradíciou založená vizionárom Georgom Eastmanom sa zmieta v kŕčoch. Firma, ktorá dala svetu kinematografický film, kompaktný fotoaparát aj prvú digitálnu zrkadlovku stratila budúcnosť. Keď oslávila pred rokmi sté vyročie svojej existencie začala zrazu vrstviť jednu strategickú chybu za druhou. Odsunula digitalizáciu na druhú koľaj, tvrdošíjne verila v klasické filmy a spoliehala sa na „evanjelizáciu“ nových masových trhov v Číne a Indii. Verila príliš sama v seba, stále sa vracala akoby nostalgicky ku svojim koreňom a prestala aktívne formovať zákazníka. Chcela iba poctivo slúžiť. „You push the button, we do the rest...“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

(Nasnímané na film KODAK Gold 400 zrkadlovkou Olympus OM4Ti+Zuiko 24/1:2)

Obrázok blogu

„There is a lot of more sexy things...“, varovali tí dvaja mladí lektori na školení v Londýne marketingových manažérov z celej Európy. Vysvetľovali, že zákazník sa slobodne rozhoduje o tom čo si kúpi za svoje voľné prostriedky. Že sa rozhoduje trebárs medzi dovolenkou pri mori a novým televízorom. A rozhoduje sa z pohľadu zavedeného výrobcu ako je Kodak, niekedy úplne iracionálne. Mnohé nové produkty z úplne iných odvetví totiž pomaly ale iste začali byť pre spotrebiteľa „more sexy“. Tí dvaja mladí chalani už vtedy niekedy v deväťdesiatom šiestom varovali, že napríklad mobilné telefóny odčerpajú práve tie voľné peniaze, ktoré predtým poctiví američania venovali na zvečnenie svojich detí, dovoleniek a zábavy. Firma, ktorá ovplyvnila svet, stratila víziu a z entuziazmu zostala mašinéria, ktorá zotrvačnosťou beží dodnes. Žije z hodnoty svojej značky a iba niekoľko málo profesionálov dokáže oceniť skutočnú kvalitu jej filmov, ktorú digitál dlho nedosiahne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

foto (C) Tibor Javor

Tibor Javor

Tibor Javor

Bloger 
  • Počet článkov:  370
  •  | 
  • Páči sa:  17x

Človek s niekedy iným pohľadom na tradičné hodnoty. Spoznáte ma aj pod nickom "commandcom". Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFotografieVšeličoZamysleniaPotulky

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu